|
rekyl: visst, för att man inte orkar eller något, eller inte vill riskera det lilla man har eller något sådant.
OJ, If I ruled Göteborg..
Året är 1997, man får slutligen välja själv vilken skola man vill gå på. Man har alltid kunnat göra det, men nu skall man göra det. För att få in någon form av konkurens mellan skolorna och få dom att sträva efter förbättring sätter sätter man press på stadsdelarna för att sätta press på sina skolor reformerar man systemet kring skolpengen. Varje elev har som alltid tilldelats en viss summa pengar kallad skolpeng eller elevpeng. Dessa pengar tilldeles stadsdelarna som tilldeles skolorna. Nu vill man införa ett bot system som innebär att om en elev boende i stadsdel A väljer att gå i skola i stadsdel B får stadsdel B skolpengen för eleven från stadsdel A plus en bonus från stadel A till stadsdel B för att på så vis sätta press på stadsdel A. Att skräpa sig och rycka upp sin skola.
Men vi backar ett litet slag till 1992. Stadsdel A drabbas hårt av det rådande ekonomiska läget, besparingar måste göras. Klasser knös ihop, elevantalet ökas. För att minska arbetsbördan på enskilda lärare semiprövar man Montisorisystemet, man skall ha 1 - 2 - 3 or där de äldre eleverna skall kunna hjälpa de yngre. Samtidigt skall man lägga ner skolan Svartedalen. Klasserna där skall knös in i de olika skolorna runt om i stadsdel A, Biskopsgården. Efter massiva protester, ett stundande val och en mycket omfattande skolstrejk och elevstrejk i hela stadsdelen får Biskopsgården extra medel och man kan tillochmed renovera upp svartedals skolan. Klasserna blir större och vissa klasser blir tillochmed två tre fyror och så vidare. Det är redan ont om ekonomiska medel.
1997 igen. Eleverna i sexan skall välja högstadieskola. Bräckeskolan från stadsdel B/lundby, Ryaskolan från Biskop och Svartedalsskolan från Biskop håller infomöten. Svartedalens lärare pratar om sin idrottslärare och sin datalärare som är så bra iförd träningsdress och hur kul eleverna har på svartedalsskolan. Ryaskolan nämner sitt handbollsprogram. Och så stiger Bräckeskolans rektor fram i kavaj och pratar om profilinriktiningen, ett högstadieprogram med naturvetenskaplig inriktning, på tre läsår skall man hinna läsa ett extra naturvetenskapligt läsår, inför sina gymnasiala studier.
För att snabbt beskriva resultatet. Loja elever väljer Svartedalen, tämligen omotiverade följer de det minstamotståndetslag. Sportintresserade och framförallt handbollsintresserade väljer Ryaskolan. Studiomotiverade tämligen resurssnåla på väg att bli självgående elever väljer Bräckeskolan. Väldigt många från Biskop börjar sitt högstadie i stadsdelen Lundby. Biskopsgården blöder ekonomiskt. Samtidigt står Biskopsgården kvar med sitt utbildningsansvar inför sina elever. Och man finner att man fått mindre medel för mer resurskrävande elever. Man får gå på vilja. Men inför varje budget år, måste nedskärningar göras.
Inom dom närmaste tio åren kommer mängder med Privatskolor öppnas i Göteborg, alla som vill bli "något" söker sig ifrån biskopsgården, till andra stadsdelars kommunala skolor till en början och sedan till privatskolor i Lundby och inne i innerstan. Systemet för att främja en "sund konkurens" har blivit till en flod av pengar från utsatta stadsdelar till mindre utsatta stadsdelar som kan satsa mer på sina skolor, bli attraktivare och locka till sig alla studiemotiverade förhållandevis resursbilliga elever. Kvar står stadsdelen med sina kommunala skolor, tvingade av skollagen att tillhandahålla skolgång åt i bästa fall omotiverade skoltrötta elever. Alla elever vet att för att bli något måste man ta sig ifrån Biskopsgården, är man kvar kommer man aldrig bli något. Man sneglar på sina möjligheter, kränga grönsaker hos pappa i bästa fall. Kanske kränga narkotika och beskydd i andra fall. Bygga bilen på bandet på volvo, kanske som pojken på sjumila säger i dokumentären om femmans spårvagn av Janne Josefsson från ?åttiotalet?.
För att göra ett nedslag i Gårdsten på andra sidan Göteborg idag. Gårdstensskolan delar skolgård med en privat muslimsk skola. Gårdstensskolan får som ingen kommunal skola vägra någon undervisning. den privata musliska skolan skriver kontrakt med sina elever. Man måste komma i tid, man måste göra sin läxor osv osv. Dom som går på den kommunala skolan vet att dom aldrig kommer bli något. Dom som går på den andra skolan är skötsamma flitiga och har framtiden för sig. I första klass skall elever lära sig räkna med plus och minus, och läsa och skriva på svenska. Ett rimligt krav på en klassföreståndare i en klass på trettio stycken. Men mycket svårt om man lägger till att alla elever inte behärskar det svenska språket i talform. Musikläraren som skall lära ut tonerna A till G inser att eleverna inte ens i regel behärskar alfatbetet, man har tillochmed ersatt tonen H med B men det blir ändå inte logiskt. Och för varje år krymper resurserna. Systemet har havererat och är väldigt nära en totalkollaps. Eller som läraren frågade i lärarrummet får jag parera en spark mot huvudet? .
Men dagarna går och blir till månader som blir till år och varje år går mängder med elever ut ur grundskolan. Men väldigt många går ut utan godkänt i något av kärnämnena, man får ytterligare en chans på något av IV programmen. Där man på något/några år skall hinna läsa in grundskolan och komma in på ett gymnasie. Men alla passerar inte flaskhalsen, många behärskar inte ens svenska språket och kommer för alltid ha det som en försvårande omständighet genom livet.
Vad jag vill säga är att för gemene person i förorterna har man förutom att man ständigt blir påmind om att man är ett angeredspack, hisingsbös, boskapsgårds-skitunge, I media, i kontakt med folk från andra stadsdelar. Också bördan från första början mycket sämre möjligheter. Mycket mindre resurser på mer resurskrävande områden att tampas med. Vissa lyckas faktiskt, tar sig härifrån, läser på universitet i bryssel osv.
Jag orkar inte dra upp situationen för föreningslivet helt men kan säga att också dom arbetar i motvind och att föräldrar ofta inte kan eller vill betala medlemsavgifter vilket leder till utanförskap även där. En fotbollsklubb har i mina ögon en lyckad verksamhet. Men dom fångar bara upp just fottbollsintresserade killar och tjejer. Dom andra då ?
Vad vill jag göra om jag blir diktator över Göteborg på obegränsad framtid i just
dom här frågorna?
Allt som har stulits skall vi ha igen, vart enda djävla öre tillbaks till Hisingen. *smått opassande rubrik kanske*
Helt allvarligt, jag skulle kapa den där djävla floden av pengar. Det är inte försvarbart med att kommunala skolor både mellan stadsdelar konkurerar med varandra. Och inte när man inte ens tar hänsyn till att det är skillnad på folk och folk. Att olika elever kostar olika mycket i resurser. Att det är svårare att lära en elev läsa och skriva på svenska om dom inte ens har med sig svenskan hemmifrån. Det är väldigt enkelt att begripa. Jag skulle sparka hål på privatskolornas utrymme att välja och vraka resurssnåla elever utan att för den delen behöva ta ansvar för alla resurskrävande. Och bryta utvecklingen mot ett A och B lag. Mindre klasser och fler lärare. Men skolorna måste också få instrument för att kunna hålla mer kontroll på eleverna. Lärare måste få tid till läxförhör, helst efter varje enskild läxa.
Men dom elever som nu är vuxna/"unga vuxna" som samhället vänt ryggen och som också för längesedan vänt samhället ryggen får man bara konstatera är en tickande bomb. Och ja, den måste desarmeras. Det är lätt att säga att alla har val och varje enskild person där har gjort dåliga val och nu får stå sitt kast. Men det är inte lätt att välja rätt om man går med en molande känsla i magen att alla andra ser ned på dig. Att du är pack, blatte, hisingsbös, förortsunge whatever. Någonstans behöver dom här ungarna i tidig ålder lära sig känna stolthet över vilka dom är. Jag vet fan inte hur jag lyckades, kanske via studier på ett naturvetenskapligt intriktat högstadie, via ett klassmedvetet uppvaknande. Men jag är en väldigt stolt Biskopsunge och Hisingsbo, men så behärskar jag svenska språket, har vit hudfärg och allt det där..
Jag hinner inte läsa igenom mitt inlägg och ändra felstavningar och felsyftningar nu. Och jag har säkert luckor. Och svarar inte ens på rekyls fråga.
Och har inte så mycket mer än min personliga erfarenhet och uppväxt som källa här. Så slakta mig vid fotknölarna eller något.