|
camouflage:
Skulle tro att Gislaveds 9% och även Karlshamns 12% (eller var det ännu mer?) 1998 beror på ett missnöje i bägge kommunerna bland socialdemokratiska och delvis vänsterpartistiska väljare. I båda kommunerna har KP visserligen varit traditionellt starka, inte minst på arbetsplatserna, men så vitt jag vet motsvarar inte antalet medlemmar riktigt så stora valresultat.
Det förklarar iaf att partiet relativt plötsligt kunde få många röster, och relativt snabbt tappa många av rösterna. Missnöjesröster tenderar att vara tillfälliga. De flesta återvände troligen till S alternativt gick till andra missnöjespartier (lokala partier men även SD osv).
Även om det var relativt "opolitiska" missnöjesröster så är det förstås ett misslyckande av KP att inte behålla dom eller göra något bättre av dom (organisera) o högre grad än man gjort. Dock så tror jag man ändå i en tid av desillusion och högervindar ska vara jävligt nöjd över att nästan 5 % av Gislaveds väljare i över 12 års tid röstat på ett öppet revolutionärt och kommunistiskt alternativ.
Observera att detta är mina egna tankar om saken. De har med största sannolikheter gjort egna analyser över både genomslaget och tappet som nog innehåller många fler dimensioner än vad jag fått med.
EDIT: Jag såg nu att KP Gislaved HAR en egen lättillgänglig analys som Towny länkar till här ovan... jaja, jag låter mitt inlägg stå kvar ändå...
Senast redigerad av eskiboy den 2010-08-26 klockan 00:42
|