Sitter och grejer lite med bloggande atm och jag är på jakt efter siffror angående Kungahuset. Hittils har jag hittat en grej från aftonbladet som säger att Kungahuset "endast" kostar skattebetalarna 38 miljoner (år 2000)... Jag trodde det var mer. Någon som vet något om detta?
Kungliga Hovstaterna finansieras av det så kallade apanaget som 2006 uppgick till ungefär 50 miljoner kronor[1]. Dessa pengar ska bland annat finansiera de anställdas löner samt representation, till exempel olika officiella tillställningar och kungafamiljens statsbesök. Enligt ett avtal från 1809 mellan Karl XIV Johan och den dåvarande regeringen har dessa utgifter inte behövts redovisats, utan fram till nu har Riksrevisionen bara haft insyn på den andra delen av statsbidraget, den som går till Slottsstaten och förvaltningen av de kungliga slotten. Totalt uppgick de kungliga bidragen år 2008 till 109,5 miljoner kronor [2]
109,5 mille alltså? Hmmm, hur många dagis (t ex) det hade räckt till under ett år?
Jag vet att antimonarkism inte är speciellt högprioriterat inom dagens vänster och det är jävligt synd – för en tydligare symbolik över klassamhällets mer bizarra orättvisor får man leta efter.
Laleh - Bostadsansökan
Kära drottning och vår kung kom hit och representera
Här i kylan på vårt torg står ungdomar med flera
Vi har ingenstans att bo
Finns det plats på slottet?
För ett rum kan vi tänkas
Representera folket
Kan polarn Jonny följa med
Han kunde ej betala hyran
För här i stan kanske ni vet
Är hyrorna för dyra
Kan ni komma och ta han
Det vore finemang
Han sitter där på torget
Var är er häst och vagn
Jag gör en bostadsansökan
Gör en bostads ansökan
Kära drottning och vår kung
Det här är kärlek inget hat
Det är bara det att jag är jävligt desperat
Efter bostad
Kära drottning och vår kung
Finns det plats på slottet
Barnen dom vill leka där
Leka fångarna på fortet
Det finns ingen dagis plats
Svarar personalen
Kanske kunde konungen
Tänka sig o vakta barnen?
<3
Ang. summan 100 miljoner så får man ändå erkänna att som sagt runt hälften går till att just ta hand om fastigheter etc, så en sån kostnad kommer ju inte försvinna automatiskt bara man avskaffar monarkin.
Eh vafan.. Kasta Kräken Af oavsett om dom skulle vara Khratis!
Man ska inte dra igång nått kul då? :D Typ dra ihop 50 000 pers någon sommar och gå och sätta sig utanför slottet och stanna där tills dom avsäger sig tronen? ... Det kanske inte är någon bra idé .. Fast skulle vara kul :D
Haha ja asså det är ju otrevligt mot hela universum att vi fortfarande har en Monarki i landet. Här är bloggen jag skrev till förövrigt! www.khratis.blogg.se